Rondreis door Peru met mijn familie!!

Hoi allemaal,

Afgelopen maand heb ik bezoek gehad van mijn familie uit Nederland. Samen met hun heb ik een rondreis gemaakt door Peru. Maar voor dat ik daarover ga vertellen nog een kleine samenvatting van de paar dagen ervoor.
Alvast een klein voorproefje

's Avonds 13 april ben ik naar de verjaardag geweest van mijn nichtje Teresa. Ze werd die dag 17.
15 april heb ik samen met de familie de verjaardag van de oma gevierd. Speciaal voor haar had de familie een paar muzikanten geregeld die voor haar gingen spelen. Ze vond het erg mooi. Het was erg leuke en gezellige avond!
Van 16 tot 21 april heb ik met griep op bed gelegen.
22 april ben ik samen met mijn broer en Zoraida wezen sandboarden. Dit was wel een beetje pittig aangezien ik nog niet helemaal beter was. Maar ondanks dat was het wel een leuke middag.
24 april heb ik samen met de AFS vrijwilliger Zoraida tickets gekocht voor de reis met mijn familie. Omdat het niet helemaal soepeltjes verliep zijn we de volgende 2 dagen hier ook nog mee bezig geweest.
25 april heb ik oliebollen gemaakt voor de familie. En ja het is zomer maar dat geeft niets. Ze smaakten namelijk nog steeds goed.
27 april heb ik mijn koffer ingepakt voor de reis. Het was nog wel een taakje om alles goed in de koffer te krijgen want ik had te weinig spullen om in de koffer te doen.
De volgende dag 28 april ben ik samen met mijn Peruaanse moeder naar Lima gegaan om mijn Nederlandse familie op te halen van het vliegveld.
verjaardag van Teresa
Oma's verjaardag
Sandboarden


Vanaf hier begint het verhaal van de rondreis door Peru met mijn familie:

Op 29 april rond een uur of 5 stond ik op het vliegveld in Lima te wachten op mijn familie. Ze zouden eigenlijk om half 5 al aankomen maar ze hadden wat vertraging. Samen met mijn Peruaanse moeder stond ik te wachten tot ik mijn familie naar 267 dagen weer zou zien. Toen ze rond een uur of 6 om het hoekje verschenen was dat toch wel een beetje vreemd. Ik was al zo erg gewend om hun alleen via de telefoon te zien en dat ik ze nu plotseling in het echt een knuffel kon geven was heel vreemd.
Na het voor mij een beetje ongemakkelijke moment zijn we naar het hotel gegaan waar ze nog even konden bij slapen. Eenmaal bij het hotel aangekomen is mijn Peruaanse moeder weer terug gegaan naar het busstation om een paar uur later de bus terug naar Chimbote te nemen. Ze was namelijk speciaal voor mij mee gegaan naar Lima omdat er nogal wat mensen bezorgd waren dat ik anders alleen in Lima Norte moest zijn.
Toen mijn vader, zus en broertje nog even gingen slapen heb ik samen met mijn moeder eventjes bijgepraat over de afgelopen 9 maanden in zoverre dat kan. Rond een uur of 10 toen de rest van de familie ook weer wakker was zijn we met een taxi richting Miraflores gegaan. We moesten namelijk nog de tickets boeken voor de trein van Cusco naar Machu Picchu aangezien de vorige ervaring in een busje niet heel goed verlopen was. Dit kun je lezen in een van mijn andere blog: "Een bijzondere feestmaand". Het taxi ritje was trouwens op de Peruaanse manier waar mijn familie nog wel even aan moest wennen. Want ook al is de taxi maar voor 4 personen bedoeld. Zolang er nog niet bij iedereen iemand op schoot zit is de auto nog niet vol! Krapjes dus voor 5 Nederlanders die over het algemeen 20/30 centimeter groter zijn dan de Peruanen.
Toen we uiteindelijk de tickets hadden gekocht zijn we doorgereden naar het centrum van Lima om daar verschillende pleinen te bewonderen. We konden niet helemaal bij het centrum worden afgezet omdat er een soort van feest was. We moesten dus nog een stukje lopen. Nadat we Plaza de Armas hadden bekeken zijn we doorgelopen op zoek naar andere pleinen. Alleen dat verliep niet zo soepeltjes. Google maps was niet onze beste vriend op dat moment. We hebben ongeveer 2 uurtjes rondgelopen en we zijn geen enkel ander plein tegen gekomen. Maar ondanks dat hebben we wel een groot ander deel van de stad kunnen bewonderen.

Nadat we de ochtend en middag hadden doorgebracht in het centrum zijn we eind van de middag terug naar het hotel gegaan omdat we 's avonds doorvlogen naar Arequipa. We vlogen volgens mij rond een uur of 7 en kwamen rond een uur of 9 aan in Arequipa. Daarna zijn we eigenlijk meteen naar het hotel gereden en gaan slapen. We hadden namelijk al wat gegeten op het vliegveld in Lima dus niemand had nog honger.
In miraflores
De volgende dag 30 april zijn we op tour gegaan. Voor mij was dat al de 3e keer dat ik deze tour deed dus ik vond het zelf niet zo bijzonder. Mijn familie daarentegen vond het wel mooi. Zo hadden ze ook snel de mooiste plekjes van de stad gezien. Hier een paar foto's van de citytour.

wachtend op de bus voor de citytour

1 mei hadden we een vrij dagje zodat mijn familie even kon bijkomen van de reis, en een beetje kon wennen aan de hoogte. Deze dag hebben we alleen ergens op een terrasje gezeten en een beetje rondgelopen. 's Avonds vertrokken we naar het busstation om met de bus naar Puno te gaan. De bus vertrok rond een uur of 11 en de reis duurde ongeveer 6 tot 7 uurtjes. Voor mijn familie was het even wennen om met de bus te gaan in plaats van met het vliegtuig. Ze keken er ook een beetje tegenop om in de bus te gaan slapen omdat ze dachten dat dit vreselijk zou worden. Gelukkig viel dit wel mee. Ze waren allemaal moe genoeg om in slaap te vallen. 

2 mei om 6 uur 's ochtends kwamen we aan op het busstation in Puno. Het was enorm koud voor mij aangezien ik niet meer gewend was aan een temperatuur onder de 22 graden en hier was het z'n 13 graden.... Omdat we nog geen hotel/hostel hadden geregeld moesten we dat nog vinden toen we daar aankwamen. Nadia vond dit helemaal niets maar ondanks dat hadden we er wel snel eentje gevonden. Het was een klein stukje rijden. Toen we bij het hotel aankwamen en de sleutel kregen bleek dat de kamer op de 3e etage was en er geen lift was. Dat was wel even heftig om 4 koffers naar boven te tillen. Puno licht namelijk rond de 4000 meter boven zeeniveau. En dit merkte je op dat moment erg goed dat er veel minder zuurstof in de lucht zat. Toen het gelukt was om de koffers op de kamer te krijgen bleek dat de kamer niet bepaald erg schoon was. Er lagen veel haren en er waren ook wat extra bewoners aanwezig. Ik wilde ook nog eventjes een uurtje bij slapen maar toen ik de deken van het kussen af deed kwam er een spin tevoorschijn. Niet zo frisjes. Na een kort en niet z'n lekker uurtje zijn we met z'n vieren (Nadia voelde zich niet goed) naar de winkel gelopen om even een ontbijtje te kopen. De winkel zat gelukkig dichtbij dus we waren zo klaar. Nadat we dus even een lekker ontbijtje hadden gegeten zijn we terug gelopen naar het hotel omdat we op het begin van de middag op tour zouden gaan naar Sillustani. Hier een paar foto's:

Toen de tour was afgelopen zijn we snel even wat wezen eten in het grote winkelcentrum. Daarna moesten we ons namelijk alweer klaarmaken om naar het busstation te gaan aangezien we die zelfde avond nog weer door gingen met de bus naar Cusco. Van Puno naar Cusco was ongeveer 7 uurtjes in de bus alleen was de weg niet zo heel prettig dit keer. Het was veel hobbelen en slapen was ook niet heel fijn. Toen we de volgende ochtend om 6 uur in Cusco aankwamen was iedereen dan ook wel een beetje moe. We zouden vanaf het busstation opgehaald worden en naar het hotel worden gebracht. Maar na het plegen van z'n 14 telefoontjes hebben we zelf maar een taxi genomen naar het hotel.  Toen we uiteindelijk aankwamen bij het hotel zei de meneer dat we pas om half 11 in de kamer zouden kunnen. Dat was een beetje vreemd aangezien ik gebeld had of het mogelijk was om er eerder in te gaan en toen zeiden ze dat het geen probleem was. Omdat iedereen niet zo goed had geslapen raakten we er allemaal een beetje gefrustreerd van. Na best een tijdje wachten en wat zeuren konden we toch in een kamer om eventjes bij te slapen. Toen we weer wakker werden hebben we even snel een ontbijtje gegeten en daarna zijn we met z'n 4en naar een kantoortje gegaan om te kijken wat voor tour we konden doen. Mijn vader voelde zich niet goed en bleef daarom in het hotel. Toen we bij het kantoortje aankwamen bleek dat er veel tours 's ochtends vertrokken waren en dat je alleen nog maar op een privétour kon gaan. Omdat we het niet zagen zitten om de hele dag niets te doen hadden we besloten om dit maar te doen. We hadden afgesproken om half 12 weg te gaan maar omdat we ook nog weer terug langs het hotel moesten was de afgesproken tijd toch wel een beetje krap. Gelukkig hielp het dat het op de Peruaanse tijd was. We zouden met een gewone auto gaan dus toen kwam het wel goed uit dat we met z'n 4en waren zodat we allemaal ruim konden zitten in de auto. 


De tour die we gepland hadden was naar Maras Moray en de zoutbanken. We gingen eerst naar Maras Moray. Dat was ongeveer 1.5 uur rijden door een PRACHTIG! landschap. De 1.5 uur was zo voorbij. Toen we bij Maras Moray aankwamen moesten we kiezen welke wandeling we zouden maken. Natuurlijk was dat de kortst mogelijke van 1.5 uur. Toen we uiteindelijk klaar waren met de wandeling bleek dat we iets te snel waren aangezien we binnen 30/45 minuutjes al weer terug waren bij het beginpunt. We zijn meteen daarna doorgereden naar de zoutbanken. Dat lag een stukje verder op. Toen we aankwamen rijden kon je het al goed zien liggen vanaf boven. Het was enorm. Toen we beneden aankwamen was het mogelijk om langs de zoutbanken te lopen. Dit hebben wij natuurlijk gedaan en het was erg indrukwekkend. Hierbij de foto's:
Maras Moray


De zoutbanken

Voor de volgende dag, 4 mei, stond gepland om met de trein richting het dorpje Aguas Calientes te gaan. Dat is het dorpje wat voor Machu Picchu ligt. De trein zou om 6 uur 's ochtends vertrekken dus moesten we rond half 5 vertrekken vanaf het hotel. De treinreis duurde ongeveer 3.5 uur. Toen we aankwamen in het dorpje zijn we op zoek gegaan naar een hotel waar we de aankomende 2 dagen konden verblijven. Toen we een hotel hadden gevonden leek het van de buitenkant een prima hotel. We hadden er alleen niet over nagedacht dat het hotel naast het spoor lag en dat als er een trein langs kwam het net leek alsof de trein door de hotelkamer kwam.. Niet zo handig!
De rest van de dag hadden we om uit te rusten. We hebben toen alleen maar een beetje door het stadje gelopen en daarna hebben we bij een restaurantje even wat gedronken. 's Avonds heb ik nog een wandeling gemaakt met m'n vader en moeder en na de wandeling zijn we ergens een hapje gaan eten. 
Aguas Calientes

Voor de wandeling met pap
Voor de wandeling met mam
De volgende dag hebben we ergens een ontbijtje gegeten en daarna zijn we met de bus naar de ingang van Machu Picchu gereden. We hadden kaartjes van 12:00 tot 5:30 om bij Machu Picchu naar binnen te gaan. We hadden gelukkig erg mooi weer. De dag ervoor had het namelijk de hele dag geregend. Hierbij zijn wat foto's van Machu Picchu:

Zondag 6 mei moesten we vroeg opstaan omdat we een tour hadden gepland naar de Rainbow Mountain. We werden om half 4 opgehaald met een busje bij het hotel. Het was ongeveer 3 uurtjes rijden naar de plek waar we gingen ontbijten. Ik was misselijk van de autorit en heb dus niet veel van het ontbijt gegeten. Mijn familie vond het een prima ontbijtje.

De ontbijtzaal

Na het ontbijt moesten we nog 20 minuutjes rijden tot aan de ingang van de berg. Vanaf hier hadden we 2 opties: of je gaat de 6 kilometer lopen of je gaat op paard. Nu zou je vast denken pff 6 kilometer is niet zoveel. Maar als meer dan 70% scherp omhoog loopt met een hoogte van rond de 5000 meter dan denk je wel anders. Er was alleen 1 probleempje.... Mijn moeder is enorm bang voor paarden en zij moest dus ook op een paard om naar boven te komen. Dat was dus nog een dingetje. Uiteindelijk heeft ze het toch gedaan en we zijn allemaal heel trots op haar! De terugweg heb ik wel samen met mijn vader en moeder gelopen. Mijn broertje en zus voelde zich niet goed en daarom zijn hun terug gegaan bij paard. 

Dag 9 van de reis hadden we niets gepland om even bij te komen van de drukke dagen ervoor. We hebben die dag dan ook een beetje door de stad gelopen en een lokaal marktje bezocht. Hier hebben we een sapje gedronken van puur fruit en dat was enorm lekker!

8 mei 's ochtends hebben we de koffers weer ingepakt om te vertrekken naar de volgende bestemming. De jungle. We vlogen rond een uur of 12 richting het plaatsje Madre de Dios/ Puerto Maldonado. Vanuit Cusco was dat ongeveer een uurtje vliegen. Op het vliegveld werden we opgehaald door iemand die ons naar het kantoor bracht waar we de tour hadden geboekt.

Omdat we die dag 's middags aankwamen hadden we ervoor gekozen om nog een dag langer in het dorpje te blijven. Dat was wel handig zodat we even aan het nieuwe klimaat konden wennen. Het was hier namelijk rond de 29 graden en in Cusco rond de 18 graden. Toen we geïnstalleerd waren in de kamers zijn we met z'n 4en naar de lokale markt geweest. Dwayne had niet zo veel zin om mee te gaan en bleef op de hotel kamer. Omdat Nadia zich niet zo goed voelde zijn we in een moto taxi (tuktuk) gegaan. Het is normaal bedoeld voor 2/3 personen maar omdat het niet handig is om met 2 verschillenden te gaan zijn we maar met z'n 4en in de moto taxi gegaan. Voor mijn familie een groot avontuur terwijl het voor mij alweer heel normaal was. Daarna zijn we naar een bakkertje geweest om een paar broodjes te kopen. Op de terugweg naar het hotel hebben we ook een paar eitjes gekocht zodat we als avondeten een broodje met ei konden eten. Na het eten zijn mijn broertje, mijn vader en ik nog op zoek gegaan naar een restaurantje om nog gezellig wat te drinken maar er was niets wat er echt leuk uitzag dus zijn we weer terug gegaan naar hotel om te gaan slapen. De kamer waar ik samen met mijn broertje sliep was alleen zo warm dat je niet lekker kon slapen.
De brugover de amazone in het plaatsje Puerto maldonado

De volgende ochtend 9 mei, moesten we om 9 uur klaar staan om met de boot te vertrekken naar de volgende bestemming midden in de jungle waar we 4 dagen zouden blijven. We moesten ongeveer 2 uurtjes varen voordat we bij de huisjes aankwamen. Maar toen we er eenmaal waren was het wel echt heel mooi en rustgevend. Er was ook geen bereik dus internetten zat er niet bij maar ik vond dat zelf wel erg lekker voor een keer. Nadat we ontbijt en een kleine uitleg hadden gehad begon dag 1. We begonnen met een wandeling door de jungle van ongeveer 2 uurtjes. We hadden heel veel geluk want we zagen een slang. Normaal gesproken is het heel moeilijk om dit tegen te komen zei de gids. Ik weet niet meer wat voor soort slang het was maar wat ik wel heb onthouden was dat nadat je gebeten werd je binnen 5 minuten blind was en je ongeveer 30 minuten tot een uur had voordat je dood ging. Verder hebben we op een paar spinnetjes en een heleboel mieren niet veel bijzonders gezien.
Vertrekplaats boot
Aankomst bij de huisjes
Ons huisje met zwembad
De dodelijke slang
Een duizendpoot

Na de wandeling hadden we eventjes tijd om af te koelen in het zwembad voor het huisje. Een half uurtje later moesten we ons verzamelen aan de rivier om naar het apeneiland te gaan. Ook hier hadden we veel geluk want de gidsen hadden de aapjes al een maand lang niet gezien. Meteen aan de ingang van het eiland zagen we een aapje. Dit aapje was vroeger de leider geweest van de groep maar omdat er nu een nieuwe leider was hoorde hij er niet meer bij. Dit aapje hebben te eten mogen geven maar je mocht niet lachen want dan dacht hij dat je ze ging aanvallen. Toen buikje van de aap vol zat zijn we wat dieper het bos ingelopen. Ook hier hadden we geluk want we zagen ook de huidige mannetjesleider en de huidige vrouwtjesleider van de groep met een paar andere aapjes. Vooral het vrouwelijke aapje ging op zoek in de tassen naar eten. Ze kwam ook op je schouder zitten. Dat vond ik toch niet zo prettig...
De afgestoten apenleider

De huidige vrouwtjes leider

Toen we terug kwamen van het eiland moesten we ons klaarmaken om te gaan eten. Na de avondmaal gingen we de laatste activiteiten van die dag doen. Op zoek naar kaaimannen. We gingen varen met de boot om langs de rand van het water de kaaimannen te vinden. Uiteindelijk hebben we een stuk of 7 kaaimannen gevonden alleen waren ze wel klein. Dus ik vond het een beetje tegenvallen. Maar we hebben wel 3 capibaras gezien. Voor de mensen die niet weten wat het is, ze lijken enorm op grote cavia's.


's Avonds van 6 tot half 10 was er even elektriciteit om de telefoons op te laden en om natuurlijk het licht aan te kunnen hebben. Maar precies om half 10 ging de elektriciteit er vanaf en was het tijd om te gaan slapen. Maar dat was niet zo heel erg aangezien we de volgende ochtend om half 5 moesten vertrekken om naar een meer te gaan. Dat betekend om 4 uur ontbijten. We moesten eerst ongeveer 20 minuutjes varen met de boot en vanaf daar was het ongeveer 2 uur lopen naar de plek vanaf waar we met de boot gingen. We hadden wel veel geluk dat het geen regenseizoen was want anders zouden de paden vreselijk zijn om te bewandelen. Zelfs nu wanneer het droogseizoen begint te worden zijn sommige stukjes lastig om te bewandelen door de modder. Ondanks dat hebben we wel een paar mooie vogels kunnen spotten onderweg. We hebben onder andere 2 papegaaien gezien en een toekan.
Ongeveer 2 uur later kwamen we aan bij de "ingang" van het meer. We gingen met een klein roeibootje op zoek naar wild leven. Al bij de "ingang" van het meer zagen we een kaaiman. Op het eerste deel van de vaartocht hebben we aapjes, reuzenotters, otters, verschillende soorten vogels en een reuze vis gezien. Nadat we dus al 1 en uur op het meer hadden gevaren was het tijd om wat te eten. 
Vertrekplaats van de boot

2 stinkvogels
Vleermuizen
Na wat gegeten te hebben zijn we verder gegaan met varen over het meer. Nadat we nog geen 5 minuten weer in het bootje zaten, zagen we een grote kaaiman aan de kant van het water. Toen we wilden gaan kijken kwam de kaaiman alleen in actie. Normaal gesproken komt een kaaiman alleen in actie als hij jonkies heeft. Op een gegeven moment bleek het bootje vast te zitten in het water en de kaaiman zat intussen op een meter afstand van de boot. De gids zei dat we rustig moesten blijven en dat die vanzelf weg zou gaan maar toen we weg probeerden te gaan bleef hij ons maar achtervolgen. Niet zo heel prettig maar achteraf wel heel gaaf om een kaaiman van zo dichtbij te kunnen zien. Op de terugweg naar de bootplaats zijn we nog meer aapjes en vogels tegengekomen en daarna was het alweer tijd om terug te lopen naar de grote rivier om terug te gaan naar het huisje. Het was inmiddels ook al bijna 1 uur wat betekend dat het lunchtijd was. 's Middags hebben we een vrije middag gehad. 


Om half 6 moesten we ons verzamelen bij de eetzaal voor de avond wandeling. We gingen opnieuw de jungle in maar nu om het nachtleven te bewonderen. Ik had er niet zo heel veel verwachtingen van en dat was maar beter ook. Want naast een paar vogelspinnen, ander soort spinnen, vogels, 2 Schorpioenen, een kikker, veel muggen en een paar vuurvliegjes was er niet veel bijzonders te zien. Na de wandeling was het tijd om te eten en daarna zoals elke avond ging om half 10 het licht uit om te gaan slapen.
Een schorpioen



De laatste dag in de jungle was alweer aangebroken. Maar er stonden nog wel wat activiteiten gepland voor die dag. 's Ochtends zijn we wezen vissen maar niemand heeft wat kunnen vangen. Daarna zijn we wezen kajakken op de Amazone. Gelukkig wel met de stroming mee want anders kwam er niet veel van. Ik weet niet precies hoelang we hebben gekajakt en hoever want door de stroming ging het best snel. Na het kajakken mochten we zwemmen in de Amazone. Daarna zijn we met de boot terug gevaren naar de huisjes. Daarna zijn we weer de jungle ingelopen om daar over een touwbrug te lopen en om daarna te ziplinen. Normaal gesproken vind ik dit heel leuk om te doen maar dit keer was ik toch niet zo op m'n gemak. Ik voelde me totaal niet veilig tijdens beide activiteiten. Het zat allemaal niet zo stevig in elkaar en tijdens het ziplinen was er maar 1 draad (dus geen beveiliging of iets). Ik was dus ook heel blij toen het erop zat. Daarna hebben we gelunched en de rest van de middag hadden we vrij. Aan het eind van de middag zijn we al wat eerder naar de eetzaal gegaan om wat te drinken en een fanatiek potje tafelvoetbal te spelen en om daarna te poolen. Het was een gezellige middag. 


De volgende ochtend 12 mei was het al weer tijd om te vertrekken. Om 8 uur ging de boot terug naar Puerto Maldonado. Ook nu duurde de bootreis z'n 2 uur. Toen we uiteindelijk weer aankwamen op het kantoor hadden we eventjes tijd om ons om te kleden en daarna werden we weer terug gebracht naar het vliegveld. Om 1 uur vlogen we terug naar Cusco. Toen we in Cusco aankwamen werd er gezegd dat de mensen die naar Lima gingen in hetzelfde vliegtuig moesten blijven. Wij bleven dus zitten maar toen we uiteindelijk toch maar even gevraagd hadden of we moesten blijven zitten bleek toch dat we van vliegtuig moesten wisselen. Maar omdat de vlucht best snel na elkaar was en we opnieuw langs de douane moesten kwamen we te laat aan bij de gate. We hadden de vlucht gemist. Gelukkig was er een mevrouw die snel voor ons nieuwe tickets had geregeld dus een uur later konden we met de vlucht mee naar Lima. Toen we in Lima aankwamen bleek dat ze geprobeerd hadden om in onze koffers te komen ondanks dat om elke koffer een veiligheidsband (ik weet niet of dat zo heet maar ik noem het wel zo...) zat. Gelukkig  is het ze niet gelukt. Helaas is mijn band niet meer terug gekomen dus moet ik voor mijn terugreis wat verzinnen....
Op het vliegveld hebben we nog even wat gegeten en daarna zijn we doorgereden naar het busstation omdat we eindelijk naar Chimbote gingen. Op bezoek bij mijn 2e familie. De bus vertrok om half 11 en de volgende ochtend waren we rond een uur of 7 in Chimbote. Mijn Peruaanse vader stond ons al op te wachten. We hebben toen een taxi genomen naar huis. Toen we thuis waren had mijn Peruaanse moeder een uitgebreid ontbijt voor ons klaargemaakt. Na het ontbijt hebben we nog even een paar uurtjes geslapen en daarna ben ik samen met mijn Nederlandse moeder en mijn zus naar de supermarkt geweest om ingrediënten te kopen om daarna Nederlands eten te kunnen maken. Op het menu stonden pannenkoeken met spek en sla en gebakken aardappelen met broccoli en hamburgers (we wisten geen ander makkelijk/lekker vlees). Het duurde wel eventjes voordat het klaar was aangezien we maar op 2 pitjes tegelijk konden koken. Maar het resultaat vond ik goed gelukt.

We zouden eigenlijk 's avonds weer door reizen maar omdat ik er niet aan had gedacht dat het Moederdag was en veel mensen gingen reizen waren er geen bus tickets meer. Daarom zijn we daarna maar naar het huis van mijn oma gegaan om samen met mijn 2 families de verjaardag van mijn zus (een soort van) te vieren. Ze was de dag ervoor jarig geweest maar omdat we toen de hele dag gereisd hebben konden we het niet echt vieren.

De volgende dag 14 mei hadden we alvast een koffer van mij ingepakt die mijn ouders alvast mee zouden nemen naar Nederland. Ook hebben we een paar wasjes gedraaid zodat het weer schoon mee kon in de koffer. Daarna hebben we eigenlijk niet heel veel bijzonders meer gedaan. We hebben de rest van de middag en avond gezellig gepraat met de familie

's Avonds zijn we weer met de bus vertrokken richting Lima. Ik vond het heel fijn om weer even thuis te zijn. De volgende ochtend rond een uur of 8 's ochtends kwamen we aan op het busstation. Hier moesten we overstappen in een nieuwe bus om richting Ica te gaan. De bus van Lima naar Ica duurde ongeveer 5 uurtjes. Rond een uurtje of 3 kwamen we aan op het busstation in Ica. Hier werden we opgewacht door iemand van het hotel. Toen we in het hotel aankwamen en eventjes hadden uitgerust zijn we naar het centrum gegaan om daar wat te gaan eten. Na het eten zijn we terug gegaan naar het hotel om vroeg te gaan slapen.

De volgende dag hadden we een tour en moesten we om half 9 vertrekken. We gingen eerst naar Paracas waar we een met een boot naar een eiland gingen varen. Het eiland was een natuur reservaat. Op het eiland hebben we heel veel vogels gezien, een paar pinguïns, zeehonden en ook een paar zeeleeuwen. Tijdens de tocht hebben we eigenlijk alleen naar de dieren gekeken en daarna zijn we terug gegaan naar het vaste lang. Toen we weer op het land waren zijn we verder gereden naar een plaats waar flamingo's waren. Je kon ze niet heel goed zien dus daarom zijn we best snel doorgegaan naar een ander stuk waar we een wandeling gingen maken van een uur langs de zee over de rotsen met het uitzicht op zee en woestijn. HEEL GAAF! Echt een aanrader. Hier een paar foto's:
Een figuur wat hoogstwaarschijnlijk deel is van de Nasca lijnen.
(De bevolking daar weet zelf ook niet waar het vandaan komt.)

Toen we klaar waren met de wandeling zijn we naar een ander plaatsje gereden: Huacachina. Hier gingen we buggy rijden en sandboarden. Het was zo leuk om te doen! Hier ook een paar foto's en een filmpje:

's Avonds 16 mei zijn we met de bus vertrokken richting Arequipa. Met de bus van Ica naar Arequipa is ongeveer 12/13 uur. Maar omdat we 's nachts reden ging de tijd een stuk sneller. De volgende dag kwamen we dus rond een uur of 10 aan in Arequipa. Omdat we niets hadden gepland konden we rustig genieten van het laatste dagje Peru met mijn familie. 

De volgende ochtend zouden we om kwart over 7 vliegen naar Lima. Dus moesten we rond kwart voor 5 vertrekken. Maar toen we eenmaal in het vliegtuig zaten bleek dat het vliegtuig 3 kwartier vertraging had. Voor mij was dat niet z'n groot probleem aangezien ik nog best lang in Lima moest wachten tot mijn bus terug ging. Maar voor mijn familie was dat niet zo handig. Ze hadden namelijk tussen de vlucht van Arequipa naar Lima en Lima naar Madrid maar 2 uurtjes zitten en ze moesten opnieuw inchecken en de koffers moesten ook opnieuw ingecheckt worden. Toen we eindelijk in Lima waren was er nog maar een uurtje over van de 2 uur. Toen ze opnieuw wilden gaan inchecken bleek dat de organisatie een uur voordat de vlucht gaat, sluit om in te checken. De organisatie waardoor mijn familie de vlucht gemist had, moest voor een alternatief zorgen. dat duurde best wel lang. Omdat ik nog geld nodig had was ik gaan pinnen maar toen ik terug kwam lopen bleek dat ze nog een half uurtje hadden om met de vervangende vlucht mee te kunnen die via Bogota ging. Er was dus geen tijd om afscheid te nemen dus dat is ook eigenlijk niet echt gebeurd. Nadat mijn familie dus door liep om hun vlucht te halen moest ik nog z'n 5 uur wachten voordat mijn bus vertrok richting Chimbote. Op het vliegveld heb ik dus maar even een ontbijtje gegeten en daarna ben ik maar naar het busstation gegaan om daar te wachten tot m'n bus zou vertrekken. Mijn bus zou om half 3 vertrekken maar zoals eigenlijk altijd had de bus vertraging en kwam die pas om kwart over 3. In de bus heb ik gelukkig wel een uurtje kunnen slapen waardoor de tijd toch iets sneller voorbij ging. Toen ik eenmaal aan kwam op het busstation in Chimbote stond mijn moeder al te wachten. We zijn toen samen naar huis gegaan en ik ben eigenlijk bijna direct daarna naar bed gegaan aangezien ik wel erg moe was. Ik was wel erg blij om weer thuis te zijn.

19 mei werd ik al vroeg wakker aangezien ze bij het huis naast ons bezig zijn om een 2e verdieping erop te maken. Hierdoor is er elke dag vanaf een uur of 6/7 in de ochtend tot een uur of 6 's avonds getimmer en geboor te horen. Niet zo heel prettig.

20 en 21 mei heb ik niet heel veel gedaan op schoonmaken en een paar wasjes draaien na. Gister daarentegen ben ik met mijn familie naar een park geweest. Je kon daar zwemmen en nog veel meer dingen maar aangezien ik het de laatste paar dagen erg koud heb, heb ik dat toch maar niet gedaan.

gister  en vandaag ben ik de hele dag bezig geweest om mijn blog te schrijven. Het duurde nogal lang en ik had niet veel motivatie/ inspiratie om wat te schrijven. Ik hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen. Tot de volgende keer!

Liefs Jasin🌺

Reacties