Aankomst in Peru

Mijn jaar kan beginnen!

4 augustus was het zover. De reis naar het verre Peru kon beginnen.
Ik moest al vroeg op staan want het vliegtuig vertrok om 10.15. Om half 6 zat ik in de auto onderweg naar Schiphol. De laatste uurtjes waren aangebroken met mijn lieve familie en vriendinnen.

Daar kwam het moment van afscheid nemen. Dat is natuurlijk nooit leuk maar ik wist ook dat na dit moment er geen weg meer terug is. Gelukkig kon ik het eerste stuk van de reis nog samen doen met een andere jongen die ook naar Peru. We vlogen samen eerst naar Houston waar we 2 uur overstaptijd hadden op het vliegtuig naar Lima. Omdat de controle in Houston erg streng was duurde het wachten erg lang waardoor we nog maar 5 minuten hadden toen we bij de douane aangekomen waren. Zo snel als we konden probeerden we door de douane te komen met als gevolg dat ik op mijn sokken aan het rennen was om op tijd te komen bij de gate. Gelukt! Met nog 1 minuut over waren we op tijd.
Omdat we al een vlucht van 12 uur achter de rug hadden en er ook nog een tijdsverschil was van 7 uur was ik erg moe waardoor ik de bijna de hele vluchtreis naar Lima, wat z'n 7 uur is, geprobeerd heb te slapen.

Nadat we de bagage hadden opgehaald, werden we verwelkomt door 3 AFS vrijwilligers. Samen met de Nederlandse jongen en een jongen uit de VS moesten we nog z'n 3 uur rijden met de auto over hobbelige en avontuurlijke wegen om bij de bestemming aan te komen waar we konden slapen. De volgende ochtend leerde ik meteen de Peruaanse cultuur kennen, er was namelijk niet vertelt hoe laat het programma de volgende dag zou starten waardoor ik het eerste deel heb gemist. Niet zo handig.

3 uur later moesten we (alle AFS studenten) al onze bagage inladen in de bus om naar onze nieuwe familie te gaan. Niet zo als we in Nederland kennen dat de bagage netjes onder in de bus wordt geplaatst maar alle koffers werden op de stoelen naast de chauffeur geplaatst. Nu dachten we dat we rustig konden zitten in de bus maar niets was wat het leek. Nog geen 5 minuten later moest iedereen uitstappen omdat er een gat in de weg zat en de bus er anders niet overheen kon. Voor ons al een avontuur op zich.

Na 1 uur door Lima te hebben gereden met de bus had ik al zo veel nieuwe dingen gezien. Van verschil in verkeer tot verschil in huizenbouw en zelfs al het doen en laten van mensen.

Na een busreis van 1 uur door Lima moest ik samen met 3 Italiaanse jongens en 1 Duitse jongen overstappen in een grotere bus. Met deze bus gingen we naar de plaats van bestemming: Arequipa. Omdat mij was vertelt dat ik vanuit Lima zou gaan vliegen naar Arequipa,wat ongeveer 1.5 uur zou duren, was het een kleine teleurstelling dat ik nog z'n 16 uur met de bus moest reizen.

2 dagen na mijn vertrek uit Amsterdam kwam ik aan in Arequipa. Ik werd bij het busstation opgehaald door mijn nieuwe familie. Het was vanuit daar nog z'n 10 minuutjes rijden met de auto naar het huis. Na 5 minuten thuis te zijn geweest gingen we meteen door naar een verjaardag want een oma was jarig. Er was dus niet veel tijd om uit te rusten terwijl ik erg moe was. Ongeveer 1 uurtje op de verjaardag te zijn geweest ben ik naar huis gebracht om te kunnen slapen omdat ik erg veel hoofdpijn had wat waarschijnlijk kwam door het hoogte verschil aangezien Arequipa op z'n 2325 meter hoog ligt.

Ik ben nu 3 dagen bij mijn nieuwe familie. Het zijn erg lieve en leuke mensen. Ik moet zelf nog wel wennen aan alle cultuurverschillen maar ik hoop dat dit een beetje snel gaat. Verder hoop ik dat ik over 2 maandjes een beetje Spaans kan praten.

Reacties