De eerste week!

De eerste week!

Dag allemaal,

Mijn eerste week in Arequipa zit er al op. En wat ging dat snel. Ik heb het erg naar mijn zin bij mijn nieuwe gezin. Maar door de cultuurverschillen is niet alles even makkelijk. Ik moet bijvoorbeeld nog erg wennen aan het eten. Het eten hier wordt met veel, voor mij onbekende ingrediënten klaar gemaakt. Zo heb ik bijvoorbeeld de binnenkant van buik van een koe gegeten. Dat was een erg vreemde gedachte en ik vond het niet lekker. Ik kan niet precies vertellen hoe het smaakte maar ik vond het een beetje taai. Omdat de mensen hier erg veel eten en ik alles wil proberen, eet ik voor hun kleine porties.
De eerste kennismaking met gebakken cavia.

Omdat Arequipa, de plaats waar ik voor een jaar woon, tussen 3 bergen ligt, is het hier erg normaal dat er elke dag aardbevingen zijn. 4 dagen geleden vertelde dit een AFS vrijwilliger mij toen ik samen met 2 Italiaanse jongens, die ook op uitwisseling zijn in Peru Arequipa, een citytrip had door de stad. Ik had het nog niet gemerkt maar de volgende dag zat ik op mijn bed en toen begon mijn bed en spiegel plotseling te bewegen. Verder rammelden de spulletjes in mijn kamer en er was veel lawaai buiten. Ik vond het niet eng maar was alleen verbaasd wat er gebeurde. De volgende dag op de verjaardag van Adriana hoorde ik dat de aardbeving 6 op de schaal van richter was.
Vanochtend toen ik ging ontbijten wilde ik mijn handen wassen maar er kwam geen water uit de kraan. Ik keek er vreemd van op want in Nederland gebeurd dat nooit. Ik vroeg wat er aan de hand was en Marcello, mijn nieuwe broer, vertelde mij dat er tijdens de aardbevingen soms stukken rots naar beneden vallen waardoor de leiding kan knappen. Het was voor hun niets vreemds en hij zei dat het ongeveer 2 uur duurde tot het weer gemaakt zou zijn.

Deze week waren er al 3 verjaardagen. En omdat familie hier erg belangrijk is wordt een verjaardag goed gevierd. De muziek staat hard aan, er wordt veel gelachen en gepraat. En natuurlijk niet te vergeten is het dansen. Dansen is voor de mensen hier belangrijk want zo laten ze zien dat ze erg vrolijk zijn.
Er was ook nog de dag van de Kermis in Arequipa waar ik samen met mijn gezin en vrienden van hun heen ben geweest. Hier waren veel kraampjes waar je van alles kon kopen en natuurlijk het gedeelte voor de kinderen met de attracties. Zoals ik hiervoor al zei dat dansen voor de mensen hier erg belangrijk is, was dit natuurlijk ook aanwezig. Er was een wedstrijd waar jong en oud in traditionele kleding aan het dansen waren. Het was erg leuk om te zien.





Afgelopen donderdag ben ik naar mijn waarschijnlijk nieuwe school geweest. Ik weet dit nog niet zeker omdat mij eerst verteld was dat ik naar een andere school zou gaan. In Nederland wordt alles goed geregeld voor die tijd. Hier is dat niet zo waardoor het niet altijd duidelijk is voor mij wat de bedoeling is. Ik moet hier ook nog erg aan wennen.
Toen ik nog in Nederland was, werd mij verteld dat ik de opleiding toerisme kon doen, maar toen ik in Peru aan kwam was dat nog helemaal niet zeker. Ik weet nu dus nog niet wat voor opleiding ik ga doen. Ik hoop hier volgende week meer informatie over te krijgen.

Gisteren ben ik samen met mijn gezin naar de golf club geweest. Niet om te golven maar om te zwemmen en daarna te lunchen met prachtig uitzicht op de bergen. 
Vandaag is mijn nieuwe vader jarig waarvoor gisteravond een goed feestje voor is gevierd. Vandaag is er ook nog een ander feest van de plaats zelf waar ik naar toe ga. Het wordt dus opnieuw een lange maar hopelijk leuke dag. Gelukkig hoef ik nog niet naar school! 


Groetjes vanuit Arequipa!

Reacties