1 maand verder

Hoi allemaal ,

Mijn eerste maand in Peru zit er al weer op. Ik heb al een heleboel nieuwe avonturen beleefd in de korte tijd dat ik hier ben.

Hierbij de update van de afgelopen 2 weken:

Vorige week heb ik samen met mijn nieuwe moeder kroketjes gebakken. Niet zoals het in Nederland word gemaakt maar op de Peruaanse manier waarbij het toch wel binnen 2 uurtjes klaar moet zijn voor de lunch. In Peru kennen ze geen kroket  dus was het nog een hele klus om uit te leggen welke ingrediënten er nodig waren. Uiteindelijk hebben we volgens mij alles gebruikt wat er in moest. Natuurlijk smaakten ze niet precies hetzelfde als in Nederland maar ze zagen er lekker uit. Ook al dacht Dariana dat de kroket hondenvoer was toen ze het zag liggen...

Samen met mijn nieuwe gezin en vrienden van hun hebben we afgelopen week gebowld. En zoals mijn moeder in Nederland altijd zegt... Ik moet net als een diesel eerst op gang komen waardoor we de eerste ronde wel waardeloos kunnen noemen. Maar daarna werd het beter en ik was zelf 1e van de vrouwen. Een hele overwinning!

Ik heb afgelopen week ook mijn eerste rondleiding gehad door mijn nieuwe school. En daarbij heb ik ook meteen mijn vakken uitgezocht die ik de aankomende 9 maanden ga volgen. Er werd mij wel meteen verteld dat het niet verstandig zou zijn als ik Engels als vak op school zal nemen omdat dit volgens hen te makkelijk voor mij zou zijn. Dit vond ik wel even grappig want voor mensen in Nederland spreek ik enorm slecht Engels en hier wordt gezegd dat ik zo goed Engels spreek. Een hele verandering dus..
Aangezien niemand dus op de universiteit waar ik naar school ga Engels spreekt weet ik niet precies wat mijn vakken in houden. Maar met behulp van Google translate begrijp ik het een beetje.. hoop ik.
Mijn schoolweek ziet er iets anders uit als in Nederland. Ik heb vergeleken met mijn school in Nederland hier erg korte schooldagen. Dat is namelijk als volgt:

Maandag: 10:00 - 12:15                        Vak: iets met gedragswaarneming
Dinsdag: 10:00 - 11:30                          Vak: begrijpen en schrijven van teksten
Woensdag: -
Donderdag: 8:30 - 13:00                        Vak: zelfkennis en problemen en uitdagingen in Peru
Vrijdag: 10:00 - 11:30                           Vak: begrijpen en schrijven van teksten

Omdat de sporten bijna altijd vanuit school geregeld worden heb ik natuurlijk ook een kijkje genomen bij het schoolvolleybalteam. Ik hoop namelijk dat ik tijdens mijn tijd in Peru wel kan blijven volleyballen. Ik mis het namelijk al wel een beetje.
Volleyballen hier ziet er wel iets anders uit als in Nederland want het is namelijk buiten op het dak van de school (met prachtig uitzicht op de bergen) met een beetje vieze vloer waardoor ook de ballen er iets anders uit zien.. kijk maar:



s' Avonds ben ik naar het centrum geweest om naar raceauto's te kijken. Dariana wilde graag met een bekend persoon op de foto waardoor deze foto is gemaakt. Ps: het was niet koud buiten maar ik vind
het best erg vervelend dat iedereen naar mij kijkt en door mijn muts op te doen ziet niet iedereen meteen dat ik blond haar heb waardoor er al minder gekeken wordt. En het werkte erg goed!
Verder heb ik ook nog een concert bezocht van het orkest in Arequipa. Ook met de hoop dat ik mag meespelen de aankomende periode.

Afgelopen maandag had ik mijn eerste schooldag. Maar omdat dus niemand op de universiteit Engels spreekt was het contact maken niet zo gemakkelijk omdat niemand mij verstond. Het begrijpen van de uitleg was ook erg ingewikkeld want mijn Spaans is natuurlijk nog niet zo goed. Maar ik begreep het al een beetje wat al een hele vooruitgang is met 4 weken geleden. Dinsdag was dat alleen wel anders. De lerares sprak erg snel en omdat het erg rumoerig was heb ik niets van haar uitleg begrepen.
s' Middags ben ik samen met mijn moeder voor de eerste keer wezen sporten na 4 maanden niets doen. Ik vond het erg gezellig en erg fijn om weer een beetje sportief bezig te zijn.

Omdat woensdag een nationale feestdag was zijn we samen met de familie dinsdag middag vertrokken naar een huis anderhalf uur verder waar we gingen kamperen. Toen we bij het huis aankwamen werden we meteen vrolijk ontvangen door familie spin die daar ook overnachtte. Een niet z'n fijne gedachte om daar lekker te slapen.

s' Avonds hadden we een barbecue. Het was een leuke avond met weinig tot geen slaap waardoor de volgende dag de meeste mannen toch nog wel even een dutje moesten doen om bij te komen. Maar daar was niet enorm veel tijd voor want we gingen een druivenstruikboomgaard (ik heb geen idee of het woord bestaat maar vond het wel leuk klinken😅) bezoeken, een (voor de mensen hier) grote koeienboerderij en natuurlijk moest de lunch ook nog klaargemaakt worden. Na dit al vertrokken we rond half 5 terug naar Arequipa. Doordat de wegen hier niet goed/slecht zijn en ik ook nog wagenziek ben is dat niet z'n goede combinatie waardoor ik erg misselijk was.


Donderdagsochtend ging de wekker weer om 7 uur want mijn school zou beginnen om half 9. En dat zou betekenen dat ik om 8 uur vanuit huis weg moet gaan. Alleen door het reisje van de dag ervoor was ik niet goed in orde. Toen we al onderweg waren naar school heb ik toch de keuze gemaakt dat het beter voor mij zou zijn om thuis te blijven aangezien ik enorme hoofdpijn (waar de hoogte ook niet erg bij helpt) en buikpijn had door het nieuwe eten. Ik heb toen de hele dag geslapen en in bed gelegen. Met andere woorden kun je ook wel zeggen dat ik mijn eerste dipje heb gehad. Ik wilde daarom liever geen contact hebben met mijn familie in Nederland maar ik moet achteraf zeggen dat ik toch wel blij ben dat ik even met mijn ouders heb gepraat en even mijn verhaal kwijt kon. Dat heeft me wel goed gedaan.

Vrijdagavond ben ik naar een professionele basketbal wedstrijd wezen kijken. Het was een erg spannende wedstrijd en ook leuk om naar te kijken. Het team waar mijn familie voor was heeft de wedstrijd gewonnen en achteraf werd mij verteld dat het team nu nationaal kampioen is.

En ohja, we hebben een nieuw huisdier namelijk een schildpad. Zijn naam is...... Ik heb eigenlijk geen idee.

Zaterdagochtend ben ik naar de kerk geweest omdat een neefje gedoopt werd. Daarna was er een groot feest georganiseerd waar ik mijn ogen heb uitgekeken hoeveel er aan gedaan werd. Ik vond het er enorm mooi en verzorgd uit zien. Iedereen was ook netjes aangekleed. Ik moest eigenlijk ook een jurkje aan maar omdat ik dat niet mee heb genomen vanuit Nederland zat er niets anders op dan een gewone zwarte spijkerbroek met een witte blouse. Ik heb dus nog een reden om binnenkort te gaan winkelen wat natuurlijk geen enkel probleem is..

Gistermiddag ben ik met mijn nieuwe familie en een paar vrienden van hun wezen volleyballen. Het was niet zoals ik normaal doe maar het was wel gezellig. Uiteindelijk werd mij gevraagd of ik aan hun een paar volleybaltechniekjes kon leren. Natuurlijk vind ik dat geen probleem. Ik vond het erg leuk om te doen en tijdens het wedstrijdje zag je meteen een grote veranderen! Aan het eind van het jaar hoop ik dat we samen een goede wedstrijd kunnen spelen.


En ik was het al bijna weer vergeten maar afgelopen week was mijn moeder in Nederland jarig. Natuurlijk kan ik niet achter blijven zonder verassingscadeautje. Vanaf mijn laptopje in Peru heb ik via Greetz een taart opgestuurd met de hoop dat het op tijd zou aankomen. Gelukkig was dat geen probleem want ik hoorde van mijn familie dat de volgende dag om 9 uur 's ochtends  de bel ging en  er een meneer voor de deur stond met een verassing. Ik kan wel zeggen: Verassing geslaagd!

Verder heb ik het hier erg naar mijn zin. Ik mis eigenlijk niet zo veel vanuit Nederland. Er zijn maar 3 dingen dat ik mis en mijn familie weet wel wat... Ik vind dat de eerste maand erg snel voorbij is gegaan en heb heel veel zin in de volgende maanden. Het zal niet altijd makkelijk zijn maar dat hoort erbij.

Tot de volgende keer!



Reacties